İç Denetim Birimi Başkanlığı

2016/9 "Reel Sektörün Ara Eleman İhtiyacı Türkiye Yeterlikler Çerçevesi " Danışmanlık Raporu

Bu danışmanlık faaliyeti ile, ortaöğretim düzeyinde yürütülen mesleki eğitim faaliyetlerinin sektörün ara eleman ihtiyacına yönelik nitelikte yürütülmesi ve konunun Türkiye Yeterlikler Çerçevesinin ile olan ilişkisi konularının değerlendirilmesi ve yürütülen faaliyetlerin geliştirilmesi yönünde öneriler getirilmesi amaçlanmaktadır. Bu amaçla, Bakanlık, reel sektör, üniversiteler, öğrenci, öğretmen, okul yöneticileri ve diğer paydaşların görüşleri alınmış, Ankara ve İstanbul'da okul ziyaretlerinde yönetici, öğretmen ve öğrencilerin görüşlerine başvurulmuştur. Okul-sektör işbirliği konusunda Bakanlığımızın konuyu hükümet eylem planına alarak öncelikli konular arasına alması ve bu konuda yakın zamanda yapılan düzenleme ve uygulamalarla bunu hayata geçirmesi, Mesleki Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü'nün bu konudaki gayretli çalışmaları il ve ilçe müdürlükleri ile meslek liselerinde memnuniyetle karşılandığı, bu nedenle de önemli değişiklikler konusunda beklentilerin arttığı görülmektedir. İstanbul'da ziyaret edilen Şişli Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi ve ITO Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi ile Ankara'da ziyaret edilen Abidinpaşa Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinde sektörle işbirliği konusunda iyi uygulama örnekleri ortaya konulduğu, Ankara'da ASO tarafından kurulan Teknik Lise'nin mesleki eğitimin kalitesinin ve öğrenciler için cazibesinin artırılmasında model olarak alınabilecek iyi bir uygulama örneği olduğu gözlemlenmiştir.

Bunların dışında, Bursa ve Samsun il ve ilçeleri genelinde yapılan proje ve işbirliği çalışmaları bu alanda gayretli ve başarılı uygulamalar olarak değerlendirilebilir. Mersin il Milli Eğitim Müdürlüğü de bu alanda yaşanan sorunlara ilişkin detaylı çözüm önerileri ile çalışmamıza önemli katkılar sağlamıştır. Sektör tarafından ise, Adana, Konya, İzmir ve Eskişehir sanayi odaları değerli görüşleriyle çalışmamıza katkıda bulunmuş olup, bu değerlendirmeler içinde en kapsamlısının Adana Sanayi Odasının görüşleridir. Konuyla ilgili sorumlu birimler ve paydaşların görüş ve önerileri ile okul ve kurum ziyaretlerindeki gözlemlerimiz ve yurtdışı temsilciliklerimizden alınan yabancı ülkelerdeki iyi uygulama örneklerinden hareketle ortaya çıkan gelişmeye açık alanlara ilişkin önerilerden öne çıkanlar aşağıda özetlenmiştir;

? Öğrencilerin eğitimlerinin başından itibaren ilgi ve yetenekleri doğrultusunda yönlendirilmesi, son dönemde zorunlu eğitim kapsamına alınan çıraklık eğitiminin yaygınlaştırılarak, İsviçre'de uygulanan teknik lise ve çıraklık eğitimi şeklindeki ikili yapı modeline benzer sade ve etkin çalışan bir yapıya geçilmesi,

? Ankara'da ASO Teknik Lisesi uygulamasında olduğu gibi, teknik liselere başarılı öğrencilerin teşvik edilmesi,

? Tüm ortaöğretim öğrencilerine mesleki eğitim ve akademik eğitim arasında yatay ve dikey hareketlilik olanakları sunulması

? E-mezun sisteminin geliştirilerek, diğer düzenleyici ve paydaş kurumlarla entegre bir program haline getirilmesi

? Ulusal Mesleki Yeterlilik Sertifikasyon Sisteminin uygulamaya geçirilmesi suretiyle diploması, belgesi ve bilgisi olanların istihdam edilmesinin teşvik edilmesi, sektörün ücret politikalarının mesleki yeterlilik belgesi ve diploma sahibi olmayı teşvik edici hale getirilmesi,

? Sektör ve meslek odaları tarafından bölgeler/iller bazında işgücü ihtiyaç analizleri çıkarılarak, il istihdam kurullarında okul alan ve dallarının bu ihtiyaçlarına göre belirlenmesi,

? Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumları ve meslek yüksekokulları arasındaki program bütünlüğünün sağlanması, öğrencilerin talepleri doğrultusunda sınavsız geçiş ve ek puan uygulamasının yeniden değerlendirilmesi,

? Meslek liselerinde atölye ve laboratuarların sektör tarafından kurulması, bu konuda sektöre çeşitli teşvikler sağlanması,

? İşletmeler tarafından öğrencilerin iş kazaları ve meslek hastalıklarından korunması için gerekli tedbirlerin alınması, işletmelerde öğrencilere sağlanan ortamın her yönüyle sık sık kontrol edilmesi,

? İşletmelerde beceri eğitimi kapsamında yapılan sigorta işlemlerinin normal çalışan işçi statüsünde olması,

? Meslek liselerinde döner sermaye işleyişinin üretime dönük olarak piyasada rekabet edebilecek düzeye gelmesi için vergi yükünden kurtarılması.

Sektör temsilcileri ve mesleki eğitimde eğitici ve uygulayıcıların değerlendirme ve önerilerinin bir araya getirilmesiyle oluşturulan bu raporun mesleki eğitimin gelişimine ve dolayısıyla ülkemizin sanayi, ticaret ve genel olarak ekonomik büyümesine katkı sağlaması temennisiyle makamlarınıza saygılarımla arz ederim.

Emniyet Mah. Gazeteci Yazar Muammer Yaşar Cad. MEB Beşevler Kampüsü, H Blok 06560 Yenimahalle/ANKARA - 90 312 413 18 00

MEB © - Tüm Hakları Saklıdır. Gizlilik, Kullanım ve Telif Hakları bildiriminde belirtilen kurallar çerçevesinde hizmet sunulmaktadır.